Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سوره عبس هشتادمین سوره قرآن است و در جزء سی ام آن قرار دارد.

این سوره با کلمه عبس به معنای «چهره در هم کشید» آغاز شده است.

سوره عبس درباره ارزش و اهمیت قرآن، ناسپاسی انسان در برابر نعمت‌های پروردگارش و حوادث تکان‌دهنده قیامت و سرنوشت انسان‌ها در آن روز سخن می‌گوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آیات ابتدایی این سوره خداوند کسی را که با فرد نابینا با ترشرویی برخورد کرد، توبیخ می‌کند. درباره اینکه فرد توبیخ‌شده، پیامبر (ص) بوده یا دیگری بین مفسران اختلاف است.

از آیات مشهور این سوره آیات ۳۴ تا ۳۷ است که صحنه محشر را توصیف می‌کند و می‌گوید انسان‌ها از نزدیکانشان (برادر، پدر، مادر، همسر و فرزند) فرار می‌کنند.

بر اساس روایات به نقل از پیامبر (ص)؛ هر کس سوره عبس را قرائت کند، در روز قیامت در حالی خواهد آمد که شادمان و خندان است.

از امام صادق (ع) نیز نقل شده که قاری این سوره در بهشت زیر پرچم و سایه خداوند و مشمول کرامت خداوند خواهد بود و این کار برای خداوند کوچک و آسان است. هر کس هنگام بارش باران این سوره را بخواند، خداوند به تعداد قطره‌های باران گناهانش را می‌آمرزد.

فایل صوتی تلاوت سوره عبس با صدای مصطفی اسماعیل

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی متن سوره عبس همراه با ترجمه 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خدای بخشاینده مهربان

عَبَسَ وَ تَوَلَّىٰ ﴿١﴾

چهره در هم کشید و روى گردانید(۱)

أَن جَاءَهُ الْأَعْمَىٰ ﴿٢﴾

که آن مرد نابینا پیش او آمد(۲)

وَ مَا یُدْرِ‌یکَ لَعَلَّهُ یَزَّکَّىٰ ﴿٣﴾

و تو چه دانى شاید او به پاکى گراید(۳)

أَوْ یَذَّکَّرُ فَتَنفَعَهُ الذِّکْرَ‌ىٰ ﴿٤﴾

یا پند پذیرد و اندرز سودش دهد(۴)

أَمَّا مَنِ اسْتَغْنَىٰ ﴿٥﴾

اما آن کس که خود را بى‌نیاز مى‌پندارد(۵)

فَأَنتَ لَهُ تَصَدَّىٰ ﴿٦﴾

تو بدو مى‌پردازى(۶)

وَ مَا عَلَیْکَ أَلَّا یَزَّکَّىٰ ﴿٧﴾

با آنکه اگر پاک نگردد بر تو مسئولیتى نیست(۷)

وَ أَمَّا مَن جَاءَکَ یَسْعَىٰ ﴿٨﴾

و اما آن کس که شتابان پیش تو آمد(۸)

وَ هُوَ یَخْشَىٰ ﴿٩﴾

در حالى که از خدامى‌ترسید(۹)

فَأَنتَ عَنْهُ تَلَهَّىٰ ﴿١٠﴾

تو از او به دیگران مى‌پردازى(۱۰)

کَلَّا إِنَّهَا تَذْکِرَ‌ةٌ ﴿١١﴾

زنهار چنین مکن این آیاتپندى است(۱۱)

فَمَن شَاءَ ذَکَرَ‌هُ ﴿١٢﴾

تا هر که خواهد از آن پند گیرد(۱۲)

فِی صُحُفٍ مُّکَرَّ‌مَةٍ ﴿١٣﴾

در صحیفه‌هایى ارجمند(۱۳)

مَّرْ‌فُوعَةٍ مُّطَهَّرَ‌ةٍ ﴿١٤﴾

والا و پاک‌شده(۱۴)

بِأَیْدِی سَفَرَ‌ةٍ ﴿١٥﴾

به دست فرشتگانى(۱۵)

کِرَ‌امٍ بَرَ‌رَ‌ةٍ ﴿١٦﴾

ارجمند و نیکوکار(۱۶)

قُتِلَ الْإِنسَانُ مَا أَکْفَرَ‌هُ ﴿١٧﴾

کشته باد انسان چه ناسپاس است (۱۷)

مِنْ أَیِّ شَیْءٍ خَلَقَهُ ﴿١٨﴾

او را از چه چیز آفریده است؟ (۱۸)

مِن نُّطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَ‌هُ ﴿١٩﴾

از نطفه‌اى خلقش کرد و اندازه مقررش بخشید(۱۹)

ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَ‌هُ ﴿٢٠﴾

سپس راه را بر او آسان گردانید(۲۰)

ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَ‌هُ ﴿٢١﴾

آنگاه به مرگش رسانید و در قبرش نهاد(۲۱)

ثُمَّ إِذَا شَاءَ أَنشَرَ‌هُ ﴿٢٢﴾

 سپس چون بخواهد او را برانگیزد(۲۲)

کَلَّا لَمَّا یَقْضِ مَا أَمَرَ‌هُ ﴿٢٣﴾

 ولى نه! هنوز آنچه را به او دستور داده به جاى نیاورده است(۲۳)

فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ ﴿٢٤﴾

 پس انسان باید به خوراک خود بنگرد(۲۴)

أَنَّا صَبَبْنَا الْمَاءَ صَبًّا ﴿٢٥﴾

 که ما آب را به صورت بارشى فرو ریختیم(۲۵)

ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْ‌ضَ شَقًّا ﴿٢٦﴾

 آنگاه زمین را با شکافتنى لازم شکافتیم(۲۶)

فَأَنبَتْنَا فِیهَا حَبًّا ﴿٢٧﴾

 پس در آن دانه رویانیدیم(۲۷)

وَ عِنَبًا وَ قَضْبًا ﴿٢٨﴾

 و انگور و سبزى(۲۸)

وَ زَیْتُونًا وَ نَخْلًا ﴿٢٩﴾

 و زیتون و درخت خرما (۲۹)

وَ حَدَائِقَ غُلْبًا ﴿٣٠﴾

 و باغهاى انبوه (۳۰)

وَ فَاکِهَةً وَ أَبًّا ﴿٣١﴾

 و میوه و چراگاه (۳۱)

مَّتَاعًا لَّکُمْ وَ لِأَنْعَامِکُمْ ﴿٣٢﴾

تا وسیله استفاده شما و دامهایتان باشد (۳۲)

فَإِذَا جَاءَتِ الصَّاخَّةُ ﴿٣٣﴾

پس چون فریاد گوش‌خراش دررسد(۳۳)

یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْ‌ءُ مِنْ أَخِیهِ ﴿٣٤﴾

روزى که آدمى از برادرش(۳۴)

وَ أُمِّهِ وَ أَبِیهِ ﴿٣٥﴾

و از مادرش و پدرش(۳۵)

وَ صَاحِبَتِهِ وَ بَنِیهِ ﴿٣٦﴾

 و از همسرش و پسرانش مى‌گریزد (۳۶)

لِکُلِّ امْرِ‌ئٍ مِّنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ ﴿٣٧﴾

 در آن روز هر کسى از آنان را کارى است که او را به خود مشغول مى‌دارد(۳۷)

وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُّسْفِرَ‌ةٌ ﴿٣٨﴾

در آن روز چهره‌هایى درخشانند(۳۸)

ضَاحِکَةٌ مُّسْتَبْشِرَ‌ةٌ ﴿٣٩﴾

خندان و شادانند(۳۹)

وَ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْهَا غَبَرَ‌ةٌ ﴿٤٠﴾

 و در آن روز چهره‌هایى است که بر آن‌ها غبار نشسته(۴۰)

تَرْ‌هَقُهَا قَتَرَ‌ةٌ ﴿٤١﴾

 و آن‌ها را تاریکى پوشانده است(۴۱)

أُولَـٰئِکَ هُمُ الْکَفَرَ‌ةُ الْفَجَرَ‌ةُ ﴿٤٢﴾

آنان همان کافران بدکارند(۴۲)

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قرآن تفسیر قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۸۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «سقوط اسرائیل» به چاپ ششم رسید

کتاب «سقوط اسرائیل» اثر مهدی حمد الفتلاوی و ترجمه و تحقیق محمدباقر ذوالقدر در ۱۹۰ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ ششم رسید.
آیات افساد بنی اسرائیل در سوره اسراء، بیانگر نوعی نبرد تاریخی تمدنی بین دو امتِ توحید و کفر است که در اصول، مبادی، اهداف و ارزش ها در برابر یکدیگر قرار دارند. جنگ این دو تمدن، تداوم همان جدال تاریخی دیرینه ای است که شیطان، نخستین سنگ بنای آن را در میان فرزندان آدم نهاد و اولین بذر تعارض و درگیری را میان هابیل و قابیل که یکی نماد هدایت یافتگان و صالحان و دیگری نماینده مفسدان و تبهکاران بود، کاشت. 

سوره اسراء، آخرین مراحل از جدال میان دو امت را که جنگی نهایی، جهانی و فرایگر خواهد بود به تصویر می کشد. در این جدال سرنوشت ساز، بشر شاهد پایان کار و سقوط کاخ های تمدن مفسدین و طلوع دوباره خورشید تمدن جهانی توحید بر گستره زمین خواهد بود.  کتاب حاضر با توجه به آیات افساد بنی اسرائیل، احادیث بیشتری را در تفسیر آن آیات و در خصوص قضیه فلسطین مورد توجه قرار داده و سقوط اسرائیل را بشارت داده است. 

ساختار اثر
این اثر در پنج فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر که با عنوان «امت اسلام؛ تسلیم یا پایداری» به رشته تحریر درآمده، پس از بیان مطلبی با عنوان ظهور انقلاب اسلامی در ایران، به دو موضع گیری متفاوت در برابر اسرائیل و دلایل حقانیت راه جهاد و مقاومت پرداخته شده است. 

«فرجام اسرائیل در کتاب و سنت» عنوان دومین فصل از کتاب حاضر است که در این فصل، به اخراج یهود از سرزمین های عرب اشاره شده و ضمن تأکید بر غلبه اسلام بر همه ادیان، ظهور رهبری نوین در جهان اسلام مطرح و در پایان نیز نابودی اسرائیل در احادیث غیبی تشریح و وعده داده شده است. 

سومین فصل از این اثر به «مقدمات سیاسی سقوط اسرائیل» اختصاص یافته است؛ ابتدا به قانون استبدال و رهبران سازش کار عرب پرداخته شده و در این قسمت، جایگزینی اعراب با پارسیان و مجازات حکمرانان خیانت کار تبیین شده است؛ سپس به پیدایش رهبری نوین و جریان جایگزین اشاره و در ادامه نیز مطلبی با عنوان ظهور مقاومت ضدصهیونیستی در سرزمین شام تشریح شده است. 
نویسنده در فصل بعدی به «نوید قرآن بر نابودی اسرائیل» می پردازد که ابتدا آیات نوید تبیین و آیات مربوطه تطبیق داده شده است.  در پنجمین و آخرین فصل از این اثر با عنوان «سقوط اسرائیل» به سقوط اسرائیل به رهبری ایرانیان اشاره شده است؛ سپس، به شرح نبرد افساد اول پرداخته شده که در این راستا، مبارزه با افساد اول به رهبری ایرانیان و پیشی گرفتن یهود و جنگ با زمامداران خائن و آثار فتنه سفیانی در فلسطین تبیین شده است. سپس نبرد افساد دوم تشریح شده و سقوط اسرائیل در نبرد افساد دوم تشریح و ایرانیان سفیانی را شکست می دهند، مهدی(عج) فرمانده نبرد برای سقوط اسرائیل نیز از دیگر مباحث این قسمت است. در ادامه این فصل، رویدادهای پس از آزادی قدس (اتمام حجت حضرت مهدی با یهود، شهر قدس پایتخت حکومت مهدی و بازگشت یهودیان به بیت المقدس) به رشته تحریر درآمده است. در ادامه نیز مبحثی با عنوان «قم و بین المقدس، یک شهر در دو منطقه» آمده است؛ همچنین به فرجام اسرائیل در تورات و انجیل نیز اشاره شده است.
علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir  مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم
  • کتاب «سقوط اسرائیل» به چاپ ششم رسید
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است